Wednesday, February 3, 2010

Bloomsburg - den første tid

Hej Alle

Efter flere opfordringer har jeg endelig fået lavet denne blog. Jeg håber på at have tid til at opdatere den jævnligt. Smid endelig et par kommentarer engang i mellem! Jeg har efterhånden været her i Bloomsburg i lidt over to uger, og indtil videre har det været super.

Rejsen
Rejsen herover gik fint for mit vedkommende - Lotte blev lidt skidtmads i flyet, men det gik da :) Vi landede efter en lang rejse i JFK Airport i New York torsdag aften (14. jan). Vi havde arrangeret transport fra NY til Bloomsburg fredag morgen fra Newark Airport, der ligger ca. 40km fra JFK. Så vi havde booket et hotelværelse i Queens. Det var ret nice til prisen.

Fredag morgen tog vi så en taxa fra Queens til Newark - dette indebar en lille tur tværs over Manhattan :D Her er lige et par grovkornede billeder. Lotte tog dem mens vi sad i kø over en af de store broer. Regner i øvrigt med at få chancen for at tage nogle lidt bedre billeder på et senere tidspunkt.

I Newark skulle vi hentes sammen med et par andre udvekslingsstuderende. Efter en del kaos fandt vi alle hinanden. Kaosset bestod i, at vi bare havde fået at vide, at vi skulle være ved terminal C kl. 12 middag. Nu er terminal C en ret stor bygning med drop off/pick up i tre etager. Mig og Lotte løb ind i en belgier ved navn Thomas. Vi gik så helt tilfældigvis ud på den nederste etage. Lige da vi kom ud af døren så vi en mini-van med et skilt i ruden. Vi fik også selskab af en mexicaner, Andrea, men vi manglede stadig den sidste mand, inden vi kunne køre mod Bloomsburg 3 timer væk.

For at gøre en lang historie kort, så kørte vi rundt og rundt fra etage til etage i en halv times tid for at finde den sidste mand - en englænder ved navn Sam (Som i øvrigt har været tenniscoach for Gordon Ramseys og David Beckhams børn - nice). Vi fandt ham dog til sidst.

De første dage
Fredag eftermiddag havde vi så alle fået udleveret vores ID-kort, som også fungerer som nøglekort og betalingskort. Vi blev kørt op til vores lejligheder, men da vi kom, så vi, at er der kun var en seng, et skab, et skrivebord og en stol på værelset. Så Dr. Sharma, præsident for det internationale kontor, tilbød at køre os ud til Walmart for at købe sengetøj, mad, service osv. Det var en sjov oplevelse, men det sjoveste var nu, da vi kom ud på parkeringspladsen igen.

Den blå bil på billedet var hoppet ud af gear, trillet tværs over parkeringspladsen og smadret ind i vores bil. Så vi fik hilst på både politi og den 16-årige ejer af bilen - som ikke havde hørt at han var blevet kaldt over højtalerne flere gange, da han sad og græd fordi hans kæreste lige havde dumpet ham... talk about having a bad day! Men vi fik da købt det vi skulle.

Weekenden gik med et par ret ligegyldige informationsmøder.



Mount Olympus
Selve campus er delt op i Lower og Upper Campus. Lower Campus er der hvor alt undervisningen foregår. Det er også her de fleste dining faciliteter og administrative bygninger ligger. Derudover er der også en masse kollegier. Upper Campus ligger oppe på et lille bjerg. Deroppe ligger stadion, opvisningshal, baseball, tennis osv. Derudover er det også her de bedste lejligheder ligger. Jeg bor på Upper Campus i et område, der hedder Mount Olympus. Her har jeg mit eget værelse i en 6-mands lejlighed (nr. 2 "hoveddør" på billedet).
Det er nu meget rart, men væggene er meget tynde, så man kan faktisk næsten høre hvad hinanden tænker! Til at starte med var vi fem i lejligheden - to nedenunder og tre ovenpå (plads til 4 ovenpå). De to nedenunder er meget flinke, men de siger ikke så meget. De to ovenpå sammen med mig er to ekstremer. Den ene, Glenn, er rigtig cool. Den anden, Keith, er en komplet idiot! Ham og hans venner er ikke ligefrem guds bedste børn, og de larmede helt vildt den første uges tid. Det er dog blevet en smule bedre. Desværre for mig valgte Glenn at flytte op til nogle kammerater i sidste uge. Men jeg møder ham stadig tit på skolen, og det første han spørger mig om hver gang er "So when are you moving out?" Og jeg arbejder skam også på sagen... Jeg er nemlig blevet gode venner med en franskmand, Hugo, som bor lidt længere oppe af gaden. Hos ham står der et værelse tomt, så det håber jeg meget på at kunne blivet flyttet over i!


Problemer med fag
Efter den første weekend med intro, startede timerne først om tirsdagen. Mandag var Martin Luther King Jr. day, så der havde vi fri. Fra tirsdag til fredag var der "add/drop week", hvilket vil sige, at hvis man ville skifte fag, så skulle det gøres i den uge.
Jeg skal have fem fag herovre, men jeg havde kun fået fire på plads hjemme fra. Herovre kører de med forskellige levels af fag. Level 100, 200, 300 og 400. På forhånd vidste jeg, at jeg enten skulle tage fem level 200 eller ét level 100, ét level 300 og tre level 200. Der gik ret meget kaos i det, for jeg kunne ikke få noget level 300 fag. Enten var fagene fyldt, eller også havde jeg ikke de rette kvalifikationer til at tage dem. Så jeg blev nødt til at droppe det level 100 fag, jeg havde fået på plads inden. Nu manglede jeg altså to level 200 fag. Igen var problemet at mange af fagene allerede var fyldt, men onsdag troede jeg endelig, jeg havde fået det på plads. Nu skulle fagene bare godkendes af ASB. FAIL! Ét af dem ville de ikke godkende, så jeg skulle finde et andet. Det gjorde jeg så torsdag og fik det skam også godkendt.

Så nu har jeg følgende fag:
1. Intercultural Communication
2. PR: Theory and Practice
3. Online Journalism
4. Principles of Sociology
5. Principles of Management

Jeg har den samme professor til PR og Online Journalism. Han hedder Richard Ganahl, men vi kalder ham bare DrG :) Han er vildt sej! Han er en rigtig medie-mand, og han elsker sin nye iPhone. Han sagde, at sådan en skulle vi anskaffe os - han ville endda skrive en seddel til vores forældre om at de skal købe en til os :) Sociology er også ret spændende indtil videre. Det samme er Intercultural Comm - her har vi allerede set "Hotel Rwanda", og idag gik vi i gang med "Bend it Like Beckham".

Management burde egentlig være spændende, men vores lærer er bare så kedelig, at man tror det er løgn! (Se evt. hvad tidligere studerende har at sige om ham her) Jeg lagde faktisk mærke til, at der var en, der sad og sov i mandags...

Mit skema ser sådan her ud:

Mandag:
12-12.50 Sociology
15-16.15 Intercultural Comm
18-21 Management
Tirsdag:
9.30-10.45 PR
11-12.15 Online Journalism
Onsdag:
12-12.50 Sociology
15-16.15 Intercultural Comm
Torsdag:
9.30-10.45 PR
11-12.15 Online Journalism
Fredag:
12-12.50 Sociology


Jeg tror det var det for denne gang. Til sidst vil jeg bare lige sige, at jeg er positivt overrasket over mig selv! Jeg har kun spist på McDonald's én gang siden jeg kom!

Håber I har det godt derhjemme!

No comments:

Post a Comment